Hoppa direkt till innehåll
tgfront

Till dig som är leverantör i Tjänstekanonen

Arbetet med Tjänsteguiden 5 går framåt och fr o m vecka 48 ska stadsnäten börja testköra den nya versionen på sina sajter. Det gäller även tjänsteleverantörerna som också är välkomna att testa.

Se testinstruktioner här:

Testning Tjänsteguiden 5

Förberedelser inför lansering

För dig som tjänsteleverantör finns en del nyheter som du bör titta på och kanske förbereda inför lanseringen.

Leverantörsbanner

I och med att menyn nu flyttar till toppen får vi en bredare yta att exponera tjänster på. Du kan behöva uppdatera din tjänstebanner så att den klarar full bredd. Saknar du en tjänstebanner rekommenderar vi att du skapar en för att synas bättre.

Ladda upp en ikon

På förstasidan och i listvyerna visar vi din ikon om det finns en sådan uppladdad. Ikonen är kvadratisk min 500 x 500 pixlar. Saknas ikon så visas din logotype istället.

Tjänsteleverantörssida

En nyhet är att varje tjänsteleverantör har en egen sida i Tjänsteguiden med företagsinformation, kampanjer och navigering för att se hela utbudet av tjänster. Man kommer till den när man klickar på din logotype på startsidan.

TV - kanalikoner

Kanalikonbiblioteket kommer att underhållas av oss i Tjänsteguiden 5. Saknar du någon kanal eller ser en gammal logga så kontakta oss via Supportloggen för korrigering.

Annonser

En helt ny funktion är möjligheten att skapa annonser i Tjänsteguiden. Du hittar den nya annonsmodulen under knappen Beställningar i Tjänstekanonen. Där finns också instruktionen bildformat och storlek. Bilden ska vara JPG eller PNG med måttet 1200 x 375 pixlar. Bilden kommer automatiskt att länkas till din tjänsteleverantörssida i Tjänsteguiden. Varje stadsnät bestämmer om de vill visa annonser i Tjänsteguiden och om de ska godkännas innan publicering.

Synpunkter

Buggar och synpunkter, under testperioden som pågår till 31/12, ska anmälas i Användarforum på Stadsnätsportalen. Om du saknar inloggning, kontakta oss.

Flytt till Stadsnätsportalen

Ombyggnation av Tjänstekanonen pågår och i samband med lanseringen kommer dina verktyg att flytta från Stadsnätsfabrikens webb till vår sajt Stadsnätsportalen. All data och inloggningar kommer att flyttas över.

Beställningar som ramlar mellan stolarna

Det händer av och till att kunder kontaktar tjänsteleverantören för att få veta när tjänsten blir aktiv. Ibland får han till svar från kundtjänst att de inte fått någon beställning. Men synar man Tjänsteguidens beställningslogg så har en beställning skickats. Troligen har den inte hamnat i leverantörens system och kunden får ett felaktigt svar. Kundtjäns kan vid sådana tillfällen kolla in beställningsloggen på Stadsnätsfabriken och verifiera att en beställning gjorts.

API för beställningar

I Tjänsteguiden 5 finns ett öppet API för att direktimportera Tjänsteguidens beställningar i stadsnätets och tjänsteleverantörens kund/order-system. Aktivera det så slipper vi problemen med mailhanteringen.