Tjänsteguiden är stadsnätens och tjänsteleverantörernas butik på nätet. Stadsnäten är butiksföreståndare och tjänsleverantörerna fyller på i hyllorna och hänger upp skyltar. Men hur bestämmer man vilka tjänster kunderna kan köpa?
När kunden kommer till Tjänsteguiden vill vi att han eller hon ska få besked om en beställning går att genomföra. Kan jag beställa den här tjänsten, undrar kunden. Vår gemensamma ambition är att ge så bra svar som möjligt.
Därför finns en del inställningar och funktioner i Tjänsteguiden för att hantera detta.
Den första inställningen ”Endast verifierade adresser kan beställa” säkerställer, om den är aktiverad, att endast de adresser som återfinns i Marknadsdatabasen som anslutna kan beställa tjänster. En liten popupruta dyker upp, när man försöker lägga något i varukorgen, i vilken man anger sin adress.
Den andra inställningen är att aktivera funktionen "Kan jag få den här tjänsten?". Den gör mer avancerade sökningar i Marknadsdatabasens för Internet, tv och telefoni i de olika fälten som anger kapcitet, cpe och tv-status och genererar standardsvar utifrån sökresultaten.
Förutom standardssvaren så kan varje stadsnät lägga upp egna tilläggsmedelanden, som visas tillsammans med standardmeddelandena, eller kategorimeddelanden som ersätter standardmeddelandena. För att skapa egna meddelanden använder man fältet Nyckelord i Marknadsdatabasen.

Eller, låt detta skötas automatiskt
Eftersom Tjänsteguiden inte kommunicerar med stadsnätets provisioneringssystem har vi inga uppgifter mer än det data som stadsnäten lägger i Marknadsdatabasen. Om stadsnäten istället använder vårt öppna API för direktaktivering, så kan vi automatisera detta och ställa dessa frågor direkt till provisioneringssystemet och ge korrekta svar per adress. Detta skulle också automatisera synkningen med Anslutamotorn med uppdatering av anslutna adresser.Kontakta oss för ett teknikmöte angående automatiskt API mellan Tjänsteguiden och ditt provisioneringssystem.