Hoppa direkt till innehåll
stop

Ej tillgängligt

There is no such thread: 957197

stop

Ej tillgängligt

There is no such topic:

stop

Ej tillgängligt

There is no such topic:

,
Svar
  • premisesType
    premisesType "OTHER", Jonas Eklundh , 2018-03-07
    I enlighet med senaste Atlas Update så vill jag att vi diskuterar för- och nackdelar med dom två föreslagna lösningarna på premisesType "OTHER"

  • GDPR - hantering av kunder som inte vill bli kontaktade av TL,  Robin Byström Grein , 2018-02-05
    GDPR - hantering av kunder som inte vill bli kontaktade av TL, Robin Byström Grein , 2018-02-05
    Hej!

    Hur resonerar ni gällande kunder som hör av sig och inte vill bli kontaktade av TL/inte vill att vi lämnar deras adress till TL. Vi hade nyligen en kund som ville att vi plockade bort hen från listorna vi skickade till TL för att hen inte ville bli kontaktad längre.

    Tidigare har vi gjort så att vi har plockat bort den adressen från MDB, vilket har varit enda lösningen. Men det får ju stora konsekvenser. Kanske ett fält i MDB för "vill ej ha marknadsöring"?


  • Changelog Anslutamotorn 3,  Jonas Eklundh , 2017-10-12
    Changelog Anslutamotorn 3, Jonas Eklundh , 2017-10-12
    Här postar vi de förändringar som sker med AM3 inför lansering 20 november

  • "boende"-kolumnen i Marknadsdatabasen, Jonas Eklundh , 2017-10-12
    Hej!

    Vi fick in ett ärende från en kund som ifrågasatte att "boende"-kolumnen var med i exporten för TL av Marknadsdatabasen, vilket vi genast fixade för TL ska inte ha med den informationen.

    Dock så har vi fått en hel del feedback från olika TL's som saknar den kolumnen. Vi har grävt lite och anledningen till att den kolumnen var med var ett beslut som togs för länge sedan. Så regeln var att boende-kolumnen var med men innehöll enbart data om databasposten hade ett anslutningsdatum som var inom en månad.

    Det beslutet är givetvis gammalt och ingenting vi ska luta oss på - men frågan är om vi ska ha med den här kolumnen eller inte, med dom reglerna? Det ställer till en del för TL som tar ut kunddata och utan boende-kolumnen så måste om antingen komplettera den informationen med extern part eller göra ett icke riktat utskick vilket blir dyrare.

    Så vad tycker ni - ska boendekolumnen vara med så länge anslutningsdatumet är inom en månad, eller ska kolumnen inte alls vara med?

  • Cookies,  Kristoffer Pettersson , 2017-06-12
    Cookies, Kristoffer Pettersson , 2017-06-12
    En fråga som har varit uppe flera gånger är hur Cookies visas på webbarna. Från vår sida i Jönköping tycker vi att det borde vara bättre att visa tydligt när man går in på webben att cookies används.
    Visst upplever jag själv det störande med sån information, men många siter använder det idag. I våra fall så visas en notis när man t ex går in i TG eller liknande. Men om man gör notisen lite snyggare men ändå tydlig så tycker jag att det borde finnas en notis så fort en cookie sätts. T ex www.svt.se har något att kika på. Så länge den görs snygg så är det väl bättre att anpassa sig till regler som finns?

    Vad säger ni? Vad tycker andra nät? Eklundhs?

  • Sortering i Anslutamotorn 3,  Martina Eilind , 2017-05-30
    Sortering i Anslutamotorn 3, Martina Eilind , 2017-05-30
    Hej,
    Jag vet inte vad ni andra tycker - men jag tycker det känns ologiskt att områdena är sorterad horisontellt? Jag tycker det känns lättare att hitta område om det är sorterat lodrätt istället, som de blå pilarna i bifogad bild. Vad tycker ni andra?

    Mvh Martina, Halmstads stadsnät.
    Sorteringsordning

  • BankID vid direktaktivering av tjänst,  Hans Eklundh , 2017-05-04
    BankID vid direktaktivering av tjänst, Hans Eklundh , 2017-05-04
    På SWAT2017/1 kom frågan upp om vi skulle kunna använda BankID för att verifera kunden vid direktaktivering av tjänst. Vi har tittat på det och svaret är ja.

    ID-kontroll
    Vi kan göra en s k ID-kontroll kopplat till personummer och verifiera att det är den personen som faktiskt beställer, med hjälp av mobilt BankID.

    Signering av avtal
    I Anslutamotorn använder vi en annan funktion "signering" för att signera ett avtal.
    Att använda den funktionen i Tjänsteguiden är mer komplext, eftersom avtalet juridiskt är mellan kunden och tjänsteleverantören.

    Vi kan grotta vidare i detta om signering är en önskan.
    I annat fall kan vi gå vidare med ID-kontroll och presentera hur en sådan lösning kan genomföras.

    Tyck till.

  • BankID vid direktaktivering av tjänst,  Hans Eklundh , 2017-05-04
    BankID vid direktaktivering av tjänst, Hans Eklundh , 2017-05-04
    På SWAT2017/1 kom frågan upp om vi skulle kunna använda BankID för att verifera kunden vid direktaktivering av tjänst. Vi har tittat på det och svaret är ja.

    ID-kontroll
    Vi kan göra en s k ID-kontroll kopplat till personummer och verifiera att det är den personen som faktiskt beställer, med hjälp av mobilt BankID.

    Signering av avtal
    I Anslutamotorn använder vi en annan funktion "signering" för att signera ett avtal.
    Att använda den funktionen i Tjänsteguiden är mer komplext, eftersom avtalet juridiskt är mellan kunden och tjänsteleverantören.

    Vi kan grotta vidare i detta om signering är en önskan.
    I annat fall kan vi gå vidare med ID-kontroll och presentera hur en sådan lösning kan genomföras.

    Tyck till.

  • Områdesnyheter i nya Admin,  Kristina  Jeppsson , 2017-05-02
    Områdesnyheter i nya Admin, Kristina Jeppsson , 2017-05-02
    Har varit inne och kollat i beta-läget för att se hur de "nya" områdessidorna kommer att se ut. Det slog mig att nyhetsartiklarna hamnar under "sidoartiklarna", vilket gör att de inte blir särskilt synliga. Samtidigt ska de ju heller inte hamna mitt ibland artiklarna med allmän info. En annan nackdel med detta upplägg är att efterhand som man uppdaterar med nyheter så kommer listan med artiklar i värsta fall att bli svåröverskådlig.

    Mitt förslag är att nyheterna läggs i en egen flik (precis som Karta och Dokument). Hans menar att risken är stor att besökarna missar dem helt då. Jag tror att den risken är överhängande oavsett vilket.

    Har någon annan något förslag på hur man ska kunna göra nyheterna synliga utan att de stör eller bryter flödet av de mer allmänna informationsartiklarna? Eller är det jag som tänker fel när jag tittar på sidupplägget och tror att nyheterna "drunknar" nere på botten av sidan?

  • Påminnelser via e-post,  Kristina  Jeppsson , 2017-05-02
    Påminnelser via e-post, Kristina Jeppsson , 2017-05-02
    Jag funderade lite på om det skulle vara användbart med en påminnelse om att gallra personuppgifter, inte minst i samband med införandet av GDPR nästa år. Sen slog det mig att det kanske överhuvudtaget hade varit bra att kunna ställa in påminnelser som skickas ut från systemet till någon admin-mail eller till vem som nu står som "ansvarig" t.ex. för ett område eller liknande.

    På användarträffen tog jag upp möjligheten att få en påminnelse när det är dags att uppdatera BankID-certifikatet eftersom det är något som sker relativt sällan och därmed lätt faller mellan stolarna. Förutom personuppgiftsgallring kanske det också finns andra saker/händelser som skulle vara användbara att kunna lägga in direkt i systemet.

    Någon annan som har tankar, förslag, synpunkter?

  •  Jonas Eklundh , 2018-03-08
    Jonas Eklundh , 2018-03-08
    Vi har snarare tänkt oss en NIX-funktion i både Tjänsteguiden och Anslutamotorn där slutkund kan ange sin adress och "NIX:a" den, vilket hamnar i en egen databas som ni kan underhålla vid behov - samt att det påverkar huruvida den adressen förmedlas vidare till TL eller syns "live" i Anslutamotorn.

  •  Kristoffer Pettersson , 2018-03-08
    Kristoffer Pettersson , 2018-03-08
    Jag tycker att alternativ 2 är det bästa, eftersom det även är så det kan se ut, att t ex en villa kan ha två portar. T ex ett tvåfamiljshus som är på samma adress och fastighet.

    Kristoffer
    Jönköping Energi / Wetternet

  •  Linda Nilsson , 2017-10-12
    Linda Nilsson , 2017-10-12
    Fibra kommer inte att lägga in någon boendeinformation dels pga. att vi inte alltid får information om boende från fastighetsägarna, och informationen blir inaktuell väldigt snabbt.
    Och enligt nya TL-avtalet så tillhandahålls endast adressuppgifter så vida inget annat överenskommits.

  • Site-sök söker bland adresser,  Jonas Eklundh , 2017-10-12
    Site-sök söker bland adresser, Jonas Eklundh , 2017-10-12
    För de kunder som söker på sin adress i fel sökruta så ska nu åäven site-söken visa sökresultat från adressdatabaserna

  • Sök på fastighetsbeteckning,  Jonas Eklundh , 2017-10-12
    Sök på fastighetsbeteckning, Jonas Eklundh , 2017-10-12
    AM3 saknade möjligheten för slutkund att kryssa i att söka på fastighetsbeteckning, det är fixat

  • Youtube i dolda artiklar,  Jonas Eklundh , 2017-10-12
    Youtube i dolda artiklar, Jonas Eklundh , 2017-10-12
    När man hade en youtube-länk med i en artikel så blev den väldigt tunn när man fällde ut den, det är fixat nu

  • FIX: Proojektinläg i hierarkin,  Jonas Eklundh , 2017-10-12
    FIX: Proojektinläg i hierarkin, Jonas Eklundh , 2017-10-12
    Projekt-att göra visades inter korrekt i hierarki-vyn i admin för ett område, det är fixat

  •  Martina Eilind , 2017-06-15
    Martina Eilind , 2017-06-15
    Hej,
    Jag håller med dig Kristoffer. Det är bättre att göra det snyggt och hålla sig till reglerna. Vad jag förstår så är det faktiskt lag på att man måste informera om att cookies används.

    Mvh Martina, Halmstads stadsnät

  •  Jonas Eklundh , 2017-06-08
    Jonas Eklundh , 2017-06-08
    Vi håller med och ska kolla på det!

  •  Jonas Eklundh , 2017-06-08
    Jonas Eklundh , 2017-06-08
    Jag antar att du menar att det skulle vara en lösning där fliken "Aktuellt" delas upp i "Information" och "Nyheter"?

  •  Martina Eilind , 2017-05-30
    Martina Eilind , 2017-05-30
    Hej,
    Jag är inte riktigt med på hur du menar. Har du möjlighet att göra en skärmdump och markera vilka artiklar du menar? Hade varit kul att se och bra att höra andras åsikter innan det är spikat hur det blir.

    Mvh Martina, Halmstads stadsnät

  •  Hans Eklundh , 2017-05-23
    Hans Eklundh , 2017-05-23
    Bra förslag